Leren van andere sectoren 9: inwerken

Waarmee leren wij als IT-beheer van andere sectoren? Tot eind oktober deel ik elke dinsdag een post om jouw kennis te verbreden.

Nieuwe collega’s zijn een feestje. Ze barsten van de energie, willen iedereen in de organisatie leren kennen en snel bergen werk verzetten. Voor de interne organisatie is het een piekmoment, hoe ga je daarmee om? Deze week kijken wij het inwerkplan van buschauffeurs af bij U-OV.

U-OV is de merknaam voor het openbaar vervoer in de regio Utrecht. Het bus en tramvervoer in deze regio wordt verzorgd door Qbuzz onder deze merknaam. Met ruim 1.000 chauffeurs, meer dan 300 bussen en 26 trams vervoeren we dagelijks ongeveer 160.000 reizigers.” (bron https://u-ov.info/contact/over-u-ov/)

Buschauffeurs rijden niet elke dag op dezelfde lijn en er komen met regelmaat nieuwe chauffeurs bij. Met die werkwijze, 300 bussen en 1.000 chauffeurs is inwerken schering en inslag dus zijn ze er vast goed in.

Van een bus mag je verwachten dat hij op tijd bij de halte aankomt en je veilig van A naar B brengt. Maar hoe weet een (nieuwe) buschauffeur waar hij moet stoppen? De korte video (0m47s) neemt je mee in het inwerkplan!

Inwerken voorkomt fouten en laat nieuwe collega’s zich onderdeel van het team voelen. Natuurlijk gaat het in praktijk net zo vlekkeloos als de video laat zien 😉

Naast praktijk is er op internet veel theorie beschikbaar. Een artikel van de Harvard Business Review toont drie algemene stappen, do’s and don’ts en twee case studies. Interessant om door te nemen.

https://hbr.org/2010/04/make-your-new-hire-immediately.html

Bij mijn werkgever startte ik jaren geleden met een inwerkplan voor nieuwe beheercollega’s. Het doel is collega’s snel ‘up to speed’ te krijgen door randzaken vooraf te regelen en ze een warm welkom te geven:

  • Voorbereiding — bestellen headset, aanvragen accounts, administratieve inrichting, toegangsaanvragen interne documentatie etc.
  • Introductieprogramma — onze corporate recruiter neemt dit bedrijfsbreed voor haar rekening. Erg handig!
  • Eerste week — omgang met vertrouwelijke informatie, werkwijze beheerteam, hulplijnen en het belangrijkste: snel aan de slag.

Het schrijven van een blog laat je nadenken over verbeteringen in je eigen werkproces. Deze blog zet mij aan het denken mijn eigen inwerkplan onder te loep te nemen om de tips van de Harvard Business Review mee te nemen. Als jij hulp kunt gebruiken — en beschikt over een kop goede zwarte koffie — help ik je natuurlijk graag.

Volgende week ben ik op vakantie en daardoor offline. In de blog van 31 oktober plaats ik ‘motivational videos’ in de schijnwerpers. Praktijkvoorbeelden uit de sport!

– Peter van Rijt (https://www.linkedin.com/in/petervanrijt/)

Bekijk alle blogs ‘leren van andere sectoren’ …


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s