Waarmee leren wij als IT-beheer van andere sectoren? Tot eind oktober deel ik elke dinsdag een post om jouw kennis te verbreden. Deze week het begrip ‘hospitality’ wat persoonlijke aandacht naar een hoger niveau tilt. Deel jij jouw ervaring(en)?

YouTube toont verschillende voorbeelden die je waarschijnlijk een gevoel van onbegrip en/of boosheid geven: Greatest customer service freakout (4m24s) / Killer Words of Customer Service (3m36s) / Various clips from films illustrating bad customer service (2m19s).
Het artikel Hospitality: wat is het? op managementsupport.nl geeft een goede indruk van zowel benodigde de competenties als de waarde die een juiste invulling geeft.
“De kernbegrippen rond hospitality en gastvrijheid zijn vooral: vriendelijkheid, behulpzaamheid en menselijke warmte. Het zijn kenmerkende eigenschappen die je in staat stellen om je gasten de juiste persoonlijke aandacht te geven. Ik gebruik ook liever het woord ‘gast’ en niet bezoeker, relatie of klant. Gast klinkt verwelkomend.”
Na het lezen van deze kleine introductie heb je vast een indruk hoe je het in de dagelijkse praktijk zelf toepast. De Youtube-video Putting on the Ritz: Running a 5-Star Front Desk (9m43s) toont een ambiteuze toepassing: “The Ritz London’s Reception Manager Ben Dalton chats with hosco tv about the hotel’s enduring history, prestige and staff.”.
Via deze blog zet ik de gastvrouwen van onze receptie in het zonnetje. Dagelijks geniet ik van een vrolijke noot bij binnenkomst, tijdens de lunch of bij vertrek richting huis. Altijd vrolijk, dienstverlenend en onze gasten krijgen een hartelijk welkom bij het aanbellen op de parkeerplaats of bij het betreden van ons pand. Het laatste met een kop goede koffie en persoonlijke ontvangst. Hospitality is een speerpunt en zit ze al jaren in het bloed!

Volgende week in de schijnwerpers: het verzamelen van gegevens om vervelende situaties te voorkomen. Praktijkvoorbeelden uit sectoren gezondheid en vervoer!
– Peter van Rijt (https://www.linkedin.com/in/petervanrijt/)
Bekijk alle blogs ‘leren van andere sectoren’ …
- Leren van andere sectoren 1: dispatching
- Leren van andere sectoren 2: protocol
- Leren van andere sectoren 3: prijsafspraken
- Leren van andere sectoren 4: klanttevredenheid
- Leren van andere sectoren 5: ‘fucking perfect’ !
- Leren van andere sectoren 6: focus je aandacht
- Leren van andere sectoren 7: hospitality
- Leren van andere sectoren 8: preventie
- Leren van andere sectoren 9: inwerken
- Leren van andere sectoren 10: Problem Management
- Leren van andere sectoren 11: ziekte als verdienmodel