Interview gepubliceerd in AG Connect. Lees via deze link ook de zienswijze van Claudine Koers, Jan van Bon en Maarten Looijen.
CV
Peter van Rijt (35) studeerde informatica, met daarbij bedrijfskundige keuzemodulen. Hij werkt als service (delivery) manager en teamleider bij Creates, een onderdeel van de Ceasar Groep.ITIL is handig
Peter van Rijt behaalde in juni al zijn ITIL 4 Foundation-certificaat. Hij was al officieel ITIL Expert in versie 3 en al lange tijd nieuwsgierig naar het splinternieuwe ITIL 4 . Hij wachtte bewust een paar maanden met een cursus. “In de eerste cursussen zitten vaak opstartfoutjes.”ITIL speelt in zijn werk als service delivery manager een vaste rol. “Ik zie ITIL als een kookboek om op een goede manier service te leveren. Zo geeft ITIL duidelijk aan hoe je bijvoorbeeld incident management inricht – wat is de juiste volgorde, welke informatie leg je vast, wanneer escaleer je? – zodat je niet gelijk maar een oplossing levert terwijl een hoop tussenstappen zijn overgeslagen. Over ITIL is tenslotte zo’n 30 jaar nagedacht en dat biedt een prima raamwerk om vanuit te werken, waarbij ruimte is voor je eigen aanpassingen.”
Bijzonder aan het nieuwe ITIL vindt hij de focus op waarde. “Als het maar waarde toevoegt, heeft het bestaansrecht, lijkt het motto van ITIL 4. Versie 3 leek meer een handleiding voor processen, maar ITIL 4 bouwt door. Ik zet het ook gelijk in op mijn werk.” Wel mist hij nog de echt praktische aanwijzingen in de nieuwe versie. Hij gaat ervan uit dat die nog wel komen in de verdiepende trainingen eind dit jaar. “ITIL is handig. Men blijft fijnslijpen en dat stopt nooit.”
Als – waarschijnlijk – eind dit jaar de verdiepende certificaten in ITIL 4 zijn te behalen, doet hij ook die cursussen. Nooit schriftelijk! “Ik doe dat altijd in een groep. Je praat met elkaar, je kunt sparren, discussiëren en zo van elkaar leren. Als je dat alleen gaat zitten doen met een boek, mis je de helft!”
https://www.agconnect.nl/artikel/iters-over-itil-4